Häästar

Då mitt liv kretsar kring dessa fyrbenta djur så tänkte jag skriva några rader om hästar jag ridit senaste tiden.

Ri-Tachie v/h Kastanjehof, kallas "Rye". Min stjärna och underbara häst som jag är stolt över. Finns ingen snällare häst och hoppas att allt fortsätter lika bra som det har varit. Vill komma ännu längre med ridningen, utbildningen och tävlandet tillsammans med Rajjan.

Phoebe II, kallas "Fibbo". Min stolthet, egen uppfödning. Phoebe är störst, bäst och vackrast men värst av allt så vet hon om det. En riktig diva med åsikter och eget tyckande. Men hon äger, är bästaste hästen som finns, troligen den lydigaste hästen jag någonsin suttit på. Men hon är ponny och ska säljas. Jag tänker krympa mig själv och skaffa falskleg så jag kan tävla ponny och vinna SM (åldersgräns för att tävla vuxen ponny är 18år).

Ulmus, kallas "Ullebulle". En vacker häst som gungar med sina fina dressyrgångarter. Den gosigaste och snällaste men ändå otroligt rädd för allt som rör sig och inte rör sig. Fast rädd är han inte, det är bara det att han tagit på sig det enorma ansvaret för att försvara hela sin flock. Det vill säga Rye, Phoebe, Syrran och mig.

Kim O´Hara, kallas "Ohyra". Sparkas och bits men är väldigt söt när hon har öronen framåt. En vacker häst som är fin i dressyren och duktig på att hoppa. Men hon testar sin ryttare genom att försöka skicka av henne (mig), sparka bakut, skena, snurra, tvära åt sidan, sparka mot ridläraren, sparka mot hästar. Ohyra kan ändå lära mig mycket och jag uppskattar att rida henne.

Quinto, kallas "Gunghästen". Tack vare denna häst fick jag upp ögonen för Rye då han också är ett belgiskt halvblod. Quinto har hyperfina gångarter och är en berest herre då han tävlat hög hoppning i olika delar av världen. Men något har hänt som gjort Quinto väldigt osäker och otrygg i hoppningen. För ett par år sedan vågade han knappt hoppa 80cm men nu tävlar han 1meter felfritt på lokal nivå!

Romanus Herbruyn, kallas "Hebbe". Ytterligare ett belgiskt halvblod som jag hoppade på en träning här hemma för några veckor sedan. Han är helt olik Rye och Quinto, men jag diggar Hebbe. Jag passar inte som dressyr ryttare på honom (men han går jättefint med andra ryttare i sadeln) fast hoppningen är himla kul! Hebbe lägger i en hög växel och ligger i kurvorna och hoppar jättebra :)

Acil RS, kallas "Sillen". Jag satt på honom för första gången idag. En tysk häst som är ung och väldigt valpig. Leker med pinnar i hagen och har svårt att få ro. En stor häst så det tar "lång tid innan signalerna når hjärnan" *haha*. Sillen, eller Silly, var supermysig att rida! Jättetrevlig.

Kommentarer
Postat av: Sofie

haha du och dina hästar lollo =D Silly verkar helt underbart charmig!

Du + jag + trycktröjor = förändra världen!

xD lol

2009-01-15 @ 16:07:31
URL: http://asnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0