Är min häst dopad?

Läste nyss en artikel om dopade hästar. I sommarens OS var det inte mindre än tio hästar som åkte fast för doping (!!!). Min första tanke är hur kan man vara en sådan jubelidiot som dopar sin häst för att prestera bättre?? Doping måste vara när man matar hästen med piller för att få den typ mer explosiv och högpresterande.
Men icke. Tydligen kan man åka fast för doping så enkelt genom att linimenta hästens rygg, använda en salva till småsår eller någon lotion. Din häst kan till och med svara positivt på doping test om den så bara stått i samma box där en tidigare medicinerad häst har stått. Det är sjukt, det går över styr. Liniment eller lotion använder man ju på en häst efter hårt arbete då det sliter på högpresterande idrottsmän att arbeta hårt. Anledningen är att det inte får innehålla anti inflammatoriskt eller andra förbjudna ämnen.
Jag fick mig en tankeställare, även om jag inte är på den tävlingsnivån ännu. Vågar jag använda back on track på min häst, t.ex? Jag ska fråga experterna på Globen imorgon. Hur jag nu formulerar den frågan utan att låta dum i huvudet.

"Är det doping att använda era produkter?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0